روزانهموسیقی

احتمال حذف پارسا خائف در فینال عصر جدید

پارسا خائف پدیده نوجوان عصر جدید

آیا پارسا خائف در فینال حذف خواهد شد؟

بی شک پارسا خائف یک استعداد شگفت انگیز موسیقی می باشد، عصر جدید آن را کشف نکرد بلکه عصر جدید آن را محبوب کرد و از وی چهره ای شناخته شده ساخت و مشهور شدن در این سن برای افرادی که چنین استعداد بالای موسیقی دارد مانند زهر است. خود پارسا خائف به این نکته اشاره کرد که قبلا هم اینور و آنور میخوانده ولی اینطور نبوده که چهار میلیون نفر به او رای دهند.

مغرور شدن به چهار میلیون رای باعث خواهد شد که او در آینده برای عموم جامعه بخواند، نه برای یک قشر خاص که موسیقی سنتی را به خوبی درک میکنند.

ممکن است او مانند همایون شجریان رو به کارهای بازاری و پاپ بیاورد که مخاطب زیادی دارد و پول زیادی هم در آن است.

طبق چیزی که در جامعه امروزی میبینیم با گذر زمان گرایش مردم در هنر به ابتذال بیشتر کشش دارد تا ذات واقعی هنر و این سخن را سالها پیش فرهاد مهراد در مصاحبه با رادیو بی بی سی عنوان کرده بود، و در آن زمان هنوز کسانی مبتذل مانند امیر تتلو و … نبودند تا در کنسرت گرجستان پرده دری کنند و ذات مبتذل خود را عیان کنند. جامعه هم که گویی هر چه ابتذال در آن بیشتر باشد، بیشتر به هیجان می آید.

نمونه ابتذال اجتماعی در حوزه هنر، را آنجا میتوان یافت که مردم از طناب بازی و چاقو کشی و پرتاب چاقو بیشتر لذت میبرند تا یک موسیقی حزن آلود با یک صدای بسیار زیبا و غمگین. آنجا که داوری به رای مردم گذاشته میشود، آنها هیجان مبتذل را به هنر اصیل ترجیح میدهند و خواننده نوجوان آرمان امیدی را حذف میکنند.

پارسا خائف در سه اجرا رو به افول نهاد

برعکس چیزی که داوران میگویند که ملاک ما مقایسه افراد با قبل خودشان است. پارسا خائف در اجرای نخست خود بهترین اجرا از یکی از آواز های بیات اصفهان استاد شجریان را اجرا کرد. اما این آواز در یک کلاس خصوصی بود که استاد شجریان به یکی از شاگردان خود در سال ۱۳۶۳ آموزش می داد و ضبط شده بود و جزو آثار رسمی استاد شجریان نبود و بسیاری نمی دانستند که این اثر از شجریان است.

اولین اجرای پارسا خائف

 

 

این اولین اجرا بهترین و زیباترین اجرای پارسا در برنامه عصر جدید بود. تمامی تکنیک ها و تحریر ها به بهترین شکل ممکن اجرا شد. همین اجرا شهرت اولیه را مانند یک شک به همگان وارد کرد و باعث شد تا در اجرای دوم ۱۶ دقیقه وقت به او دهند تا آهنگ آیریلیق ترکی را نیز اجرا کند.

دومین اجرای پارا خائف

 

در این اجرا قسمت اول آن یک آواز مخالف در بیات اصفهان بود که با تک بیت مولانا و حافظ همراه بود. کاری از استاد شجریان که قبلا در فیلم دلشدگان با آهنگ سازی حسین علیزاده اجرا شده بود.

سومین اجرای پارسا خائف

 

 

این اجرا از دید من ضعیفترین اجرای او در عصر جدید نسبت به اجراهای قبلی او بود. تصنیف دامن کشان یا سارگلین یک تصنیف ترکی است، هیچ تحریر خاصی ندارد، فقط کشش های صدا در آن مشاهده میشود. من نمی دانم چرا آریا عظیمی نژاد وقتی پارسا خائف از زبان فارسی به ترکی میرود. بلافاصله به او رای مثبت داد و دلیلی که آورد توسط هیچ موسیقی دانی قابل پذیرش نبود. او کاری کرد که یک موسیقی دان حرفه ای تنها می تواند این کار را انجام دهد. اما چنین نبود، نه تحریری در کار بود، نه کشش صدایی بدون مکث و نه ویبراسیول صوتی ، هیچ چیز !  شاید به همین خاطر از مسائل جانبی برای جلب احساسات مردم و داوران انتخاب شده بود. مانند صدای استاد شهریار وسط آهنگ و استفاده از بخار سرد که در موسیقی های غربی استفاده میشود و در سیستم موسیقی سنتی هیچ جایگاهی ندارد.

آیا به او گفته شده بود که حق ندارد از محمد رضا شجریان بخواند؟

چیزی که در ذهن بسیاری از موسیقی دانان وارد شد این بود که از طرق صدا و سیما شاید به او گفته بودند که دیگر نباید از موسیقی های استاد محمد رضا شجریان بخواند.

حالا او فینال را در پیش دارد، گرایش مردم به ابتذال است و ممکن است به افراد دیگری مانند محمد زارع و … رای بدهند. به عبارتی شاید با تحلیل مسائل بالا به نتیجه برسیم که :

احتمال دارد اگر پارسا خائف از کارهای استاد شجریان نخواند حذف شود.

البته حذف پارسا خائف در فینال شخصا برای من خوش آیند است چون احساس میکنم که حذف او در فینال او را قوی تر میکند و غرور انباشه شده در نفس نوجوانش را میشکند. او باید بداند که نه تنها نمی تواند محمد رضا شجریان باشد، بلکه حتی با همایون شجریان شدن نیز سالیان سال فاصله دارد و باید این نکته را بداند که فواره چو برخاست سرنگون شود. راه های ترقی و پیشرفت را باید ذره ذره طی کند و نمی تواند یک شبه ره صد ساله رود و خیلی به رای های مردمی توجه نکنند.

آراسپ کاظمیان

میان عاشق و معشوق هیچ حائل نیست - تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز (حافظ)

‫۱۰ دیدگاه ها

  1. پارسا به خودش باخت! ما ترک نیستیم آواز ترکی گوش کنیم. اینجا سرزمین پارسیان است و زبان رسمی این خاک پارسیست. این بچه فارسی نمیتونه حرف بزنه آوردنش حافظ بخونه میگن فهمیدی چی گفتی میگه نه !

  2. بعد از سوم شدن پارسا خائف و خواندن این مقاله ارادتم به استاد محمد رضا شجریان و محمد رضا لطفی که موسیقی ردیفی را زنده کرد بیشتر شد.

    1. از آنجا که : فواره چو برخاست سرنگون شود پارسا خائف در مصاحبه هاش بسیار به رای هاش مغرور شده بود و گفت کاری که عصر جدید کرد من شاید در سی سالگی هم انقدر مشهور نمیشدم ولی حالا شدم ! این دقیقا برای یک هنرمند همان نقطه سقوط است که استاد حسین علیزاده بهش اشاره کرده بود.

  3. من هنوز در حیرتم !!!!!!!!!!!!!!

    آقای آراسپ کاظمیان شما چطور یک هفته قبل از برنامه پیش بینی کرده بودین که پارسا حذف میشه. البته اونموقع معلوم نبود که رتبه یک تا پنج میارند و شما فکر کردین حذفی هست ولی به هر حال وقتی اول نشد و قهرمان نشد یعنی حذف حالا هر چندم تو اون پنج نفر دیگه خیلی فرق نداره! واقعا از کجا فهمیده بودین؟ من به هر کسی که رسیدم گفتند پارسا خائف . الان با خواندن این مقاله و تاریخ آن حیرت کردم !

    1. چیزهایی که در اول نشدنش موثر بود ، انتخاب موسیقی بسیار بسیار بد توسط حمیدرضا ترکاشوند و اجرای بدتر اون موسیقی توسط پارسا خائف بود. موسیقی ایرانی به ردیف زنده است. سازهای ایرانی حرمت دارند ، من موسیقی آرایش غلیظ رو بد نمیدونم ، مبتذل میدونم. استفاده از گیتار برقی در آواز ایرانی نه نو آوری هست و نه خلاقیت و نه موسیقی تلفیقی ابتذال محض است. اون ساز باید دست الویس پرسلی و مایکل جکسون باشه. حال فرض کنید این موسیقی مبتذل که اجرای بسیار سختی داره که فقط همایون شاید از عهده اون بر بیاد به یک بچه چهارده ساله داده بشه، مسلما گند کاری بیشتر میشه. حتی اگر مثل همایون شجریان بی ایراد و با تحریر های قوی هم میخواند باز حذف میشد. البته غره شدن خودش به خودش هم بی تاثیر نبود دیدین که اسم خودش رو اول نوشته بود و اون دو نفر که تواضع پیشه کردند و اسم خودشون رو آخر نوشتند اول و دوم شدند.

      1. اگر تحلیل موسیقی می کردید فارغ از درست یا نادرست می توانست قابل احترام باشد ولی صحبت از حذف شدن یعنی مقایسه این هنر و این اجرا در این سن و سال با شن بازی نشان از نوع افکارتان دارد در جمهوری آذربایجان چنین مسابقاتی با استعدادهای متنوع انجام شد که در آن خانمی که دهها بار از نفر اول عصر جدید ایرانی سرتر بود در مرحله سوم حذف شد چون این هنر شن بازی هر قدر هم اعجاب انگیز باشد با یک بادی می رود و ماندگار نیست آنچه می ماند موسیقیست برای قرنها زنده خواهد ماند. شاید پارسا خائف اگر موسیقی مقامی آذربایجان را اجرا میکرد بیشتر به ما حال میداد چون تحریها و اوج و فرود و قدرت موسیقی را بیشتر نشان میداد.

        1. من ردیف موسیقی ایرانی را میدانم و می توانم تحلیل کنم و در سایتم این کار را کردم و نتیجه اش مشخص شد ! من هیچ ارادتی به ترک جماعت نداردم، کامنت در مورد جمهوری آذربایجان رو برو آنجا تو سایت های ترکی بگذار ! چرا تو سایت من آمدی؟ من ایرانی هستم ، فارس هستم و موسیقی اصیل ایرانی دغدغه من است. مگر من پارسا خائف رو با خانم عبادی که اول شد مقایسه کردم که شن بازی ، شن بازی راه انداختی ؟ من فکر میکنم مقاله نسل ترک ها از مغولان است خیلی به شما فشار آورده ! که من یک کلمه از شن بازی و هنرمندان دیگر سخن نگفتم و شما داری پرت و پلا میگی ! من تو مقاله پارسا خائف رو با خودش مقایسه کردم، با ویدئوهای قبلی، خودش !

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا