روزانهموسیقی

غمگین ترین آهنگی که شنیده ام

غم انگیز ترین آهنگ از حسین علیزاده

غمگین ترین آهنگی که شنیده اید چیست؟

من فکر میکنم موسیقی یک مانند یک ظرف است که میتواند شادی یا غم را در خود جای دهد. البته که نسبت شادی یا غم در موسیقی نسبی است و به درک مخاطب بستگی دارد. مثلا از کسی که موسیقی مبتذل گوش میدهد نمیتوان انتظار درک موسیقی شجریان و اشعار حافظ را داشت.

اما گاهی گویی برخی موسیقی ها و آهنگها از ظرف خود بزرگتر میشوند. آنگاه است که تصور میکنیم این همه غم در یک موسیقی نمی گنجد لبریز میشود و سرریز میکند. چه کسی می تواند چنین موسیقی هایی را بسازد؟ تا قبل از شنیدن این موسیقی نی نوا ی استاد حسین علیزاده را غم انگیز موسیقی می دانستم. اما زمانی که این موسیقی را که باز خود حسین علیزاده ساخته است را شنیدم و متن آن را گوش دادم احساس کردم که غم انگیز ترین موسیقی بوده است.

موسیقی  سریال در چشم باد (که کامل پخش نشد)

این قسمت از موسیقی در سریال در چشم باد  به صورت ناکامل پخش شده بود.

نکته مهم: آیا خوانندگی زنان حرام است؟ در این مورد نظرات مراجع تقلید متفاوت است. برخی به کل صدای زن را حرام می دانند. برخی که قرائت دیگری از دین و شریعت دارند حتی شنیدن صدای زن را هم حرام می دانستند و در قدیم در برخی مناطق مرسوم بود که زنان انگشت خود را در دهان خود می کردند طوری که صدای آنها عوض شود. ما منظورمان این نوع قرائت افراطی از شریعت اسلام نیست. چون چیزی که شرع به آن حکم می کند عقل هم باید به آن حکم کند. آنچه اکثر مراجع تقلید میگویند این است که اگر در آهنگ و موسیقی چه تک خوانی و چه جمعی غنا نباشد، شنیدن آن حرام نیست. غنا آن است که در شنونده حالت رقض ایجاد کند. به عقل خود بنده این مورد حتی در مردان نیز صدق میکنند. بسیاری از خوانندگان حتی مرد وقتی آهنگ های سطح پایین و طرب انگیز میخوانند ممکن است غنا داشته باشد و طبق نظر فقها حرام باید شد. به عنوان مثال در استفتائی در خصوص صدای زن ایشان اینطور پاسخ داده شد که:

-اگر صداى زن (چه به صورت تک خوانی و یا همخوانی با زنان و یا با مردان ) به صورت غنا نباشد و گوش دادن به صداى او هم به قصد لذت و ریبه نباشد و مفسده‏اى هم بر آن مترتّب نشود، اشکال ندارد، اگر مفسده داشته باشد و یا تحریک شهوت بکند، جایز نیست. منبع: خبر آنلاین

کد خبر ۳۲۰۴۱۸

شاید به همین خاطر باشد که در سریال زیبای در چشم باد این موسیقی تنها حدود پنج شش ثانیه هنگامی گاری دور میشود پخش میشود. زیرا هنوز برخی از مراجع شنیدن صدای زن را به طور کل حرام میدانند.

استاد حسین علیزاده

در قسمت هایی از سریال باید این آهنگ  با آهنگسازی استاد حسین علیزاده و یک خواننده تاجیک زن پخش میشد ، که توسط صدا سیما به صورت محو پخش شد و نسخه بدون کلام آن بهتر پخش شد که البته همان هم زیبایی خودش را دارد. اما ابتدا به موسیقی با کلام و اصلی می پردازیم. اگرچه از نظر من پارسی زبانان افغانستان و تاجیکستان از ما پارسی تر و ایرانی تر هستند ولی با این حال بخاطر لهجه کمی متفاوت متن شعر را هم مینویسم:

آی چرخ و فلک،
کی مرا به چرخ آوردی؟
وای کولابی بودم،
مرا به بلخ آوردی!
آی کولابی بودم
آب شیرین می خوردم!
وای سرگشته مرا
به آب تلخ آوردی!
آی لعنت بر کسی که از
وطن کنده شود.
آی افتد بر فریب او
به کس بنده شود!

وای چرخ و فلک یکی گردد  دعایت به وطن.
وای این مرده به صد ساله، ز او زنده شود!

کولاب نام یکی از ولایت های بداخشان است که بین تاجیکستان و افغانستان است.

 

آهنگ فوق توسط دختر خواننده پارسی گوی تاجیک ، مهرنگار رستم اجرا شده است و استاد حسین علیزاده آهنگ سازی آن را انجام داده است.

فلک خوانی

نام این نوع خوانندگی فلک خوانی نامیده میشود.
‘فلک خوانی’ سبکی از موسیقی سنتی است که از دیرباز درمیان پارسی زبانان آسیای میانه برای درددل با چرخ گردون رواج داشته و به نوعی مشابه ترانه های کوچه باغی و روستایی در ایران است.

نسخه بی کلام پخش  شده توسط صدا سیما در سریال در چشم باد

لطفا قبل از شنیدن فایل صوتی بالا را پاز کنید و این فایل را پلی کنید.

 

با توجه به درخواست فراوان دوستان برای دانلود موسیقی های بالا و تماس های مکرر با تلفن همراه من، من لینک دانلود را خدمتتان ارائه میکنم و شماره موبایلم را از کامنت ها حذف میکنم. کافیست بر روی لینک راست کلیک کنید و آن را سیو کنید. یا از برنامه IDM استفاده کنید و آدرس های زیر را در آن قرار دهید.

دانلود فایل فشرده موسیقی در چشم باد

آراسپ کاظمیان

میان عاشق و معشوق هیچ حائل نیست - تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز (حافظ)

‫۷۷ دیدگاه ها

  1. سلام،
    جناب کاظمیان بسیار پاسخ برازنده ای دادید، سطر به سطر پاسختون مملو از حقیقت بود، بخصوص در مورد درخواست گستاخانه ایشون در مورد ویرایش بخشی از این مطلب . .

  2. خیلی ممنون من سالهاست دنبال این آهنگ بودم
    اگه لطف کنید باصدای خود آقاحسام بزارید واقعااا یکی از بزرگترین خواسته های خیلیارو برآورده کردین بازم تشکر می کنم از کار قشنگتون

  3. شک نکنید متاسفانه عده زیادی از بچه ها از همین نادان الگو میگیرن شعرهاشون هم ک همش فحش فحشکاری جنابه تلو تلو

  4. سلام اقای کاظمیان همین اهنگ با صدای مرد هم پخش میشد در سریال اگه ممکنه لینک دانلود اونم بزارید

  5. باسلام،، من خیلی دنبال موزیک متن فیلم درچشم باد گشتم اون قسمت هایی که ارکسترسمفونیک داره وهیجانیه اونو میخوام ، پیدانکردم اگه میشه شما درقسمت دانلودآهنگ های در چشم باد قراردهید

  6. وااای یه دنیا ازتون ممنونم ❤❤❤❤خیلی دوسش دااارم خیلی دنبالش گشتم
    با اینکه نمیشه دانلودش کرد ولی بازم میام تو سایت گوشش میدم….❤

  7. سلام خدمت استاد کاظمیان بزرگوار.ممنون از جمع آوری این اهنگ.سریال در چشم باد نماد بهترین نوع وطن پرستی و از طرف دیگر با دیدن هرباره اش اشک از گونه های انسان آزاده میریزه.من که با هزار بار دیدن این سریال هم سیر نمیشم.ناگفته نماند که همین الان نصف دیالوگ های فیلم رو از برم.ممنون و ممنون

  8. با سلام خدمت شما. خیلی خیلی این اهنگ خوب و دلنشین هستش ممنون از شما آقای کاظمیان ک زحمت کشید و گذاشتید بازم تشکر از شما

  9. تعجب کردم . خیلی . راه من و تتلو زاویه نیم صفحه داره . ولی این نگرشش شما برای من خیلی تکان دهنده بود . هنوز هم شما رو مبرا میپندارم ازین حرف . مثل کسی که مرگ عزیزش رو باور نمیتونه بکنه

    1. این موسیقی را در تک تک اتفاقاتی که در فیلم افتاد حس میکنم با هر بار شنیدن این آهنگ و دیدن فیلم اشک میریزم
      زبان فارسی برای بیان عشق به وطن واژه کم دارد…
      ایران خسته است

    1. سلام آخر متن لینک زیپ شده رو گذاشتم که تمام آهنگ های سریال در چشم باد توش هست. با کامپیوتر راحت دانلود میشه. اگر با موبایل هستید برنامه RAR رو نصب کنید و از حالت فشرده خارج کنید.

  10. سلام آقای گاصمیان
    من خیلی وقت دنبال این آهنگها میگشتم الان که پیدا کردم دانلود نمبشه RARراهم نسب کردم اگه ممکنه برای منم بفرستید آرزوی سلامت براتون دارم.

    1. لطفن برا منم بفرصدیننن
      خیلی وقته دنبال این اهنگ بودم
      و اینکه چ جوری بهتون پیام بدم تو واتساب یا شما چ جوری ارسال میکنین

    2. فک کنم مدل گوشی پایینه شاید با کوشی دیکه امتحان کنید رو همون قسمت قرمز پایبن بزنید همه دانلود میشن

    1. فایل زیب شده حاوی همه آهنگ ها را در آخر پست گذاشته ام.
      اگر نمیتوانید دانلود کنید احتمالا با موبایل وارد سایت شده اید. برنامه RAR را نصب کنید و فایل را دانلود کنید. یا از طریق کامپیوتر وارد همین صفحه شوید

  11. سلام
    ممنون بابت گذاشتن این اهنگ
    خوشحالم پیداش کردم
    فقط اگر امکانش هست برای منم ارسال کنید

  12. درود بر شما آقای کاظمیان و خیلی ممنون فرمت زیپ را هنوز نتوانستم دانلود کنم دوست من شاید ۳۰ بار این سریال را دیده ام نمیدانم در ان چه هست مثل آهن ربا مغز مرا جلب کرده موسیقی آن نقش لیلی لهجه زیبای خانم صفرآوه انگار اتشی در درون من روشن کرده اگر محبت کرده با فرمت mp3برایم بفرستید سپاسگزار میشوم چشم به را هستم استاد

    1. سلام جناب کاظمیان استدعا دارم برایم در واتس آپ بفرستید یک یادگاری از شما بماند دیگر مزاحم نمیشوم

    2. به یاد عزیزی که از دست دادم گوش می کنم و تو خودم مینالم . بی صدا اشک می‌ریزم و در حسرت دیدارش منتظر مرگ میشوم.چقدر سخت است داغ عزیز.سخت

  13. درودبرشماجناب کاظمیان، واقعأ که گل گفتید وکاملا باشماهم عقیده ام. متأسفم که جامعهء ما به چه ورطهء سقوطى نزول کرده که افراد روان پریشى چون تتلو شده هنرمندشان. آدم بى سر وپایی که هرچه درمغز مریضش میگذرد بر زبانش جارى میشود ونسلى که حاصل چهل سال تخریب و دست پروردهء آخوند است برایش به به و چه چه سرمیدهند و با خانواده هایشان راهى به اصطلاح کنسرت میشوند تا رکیک ترین کلمات این آدم بیمار را بشنوند. واقعا متأسفم.

    1. متأسفنه جامعه توخیلی چیزااگه پیشرفت کنه
      اصالت خودشوگم ترمیکنه
      وگرنه ماهممون ازنسل های،استادمولانا،حافظ،فردوسی هستیم
      هنرمند به باقی گذاشتن هستش
      نه اراجیف پشت هم سرکردن
      کاش عقایدهم تغییرنمیکرد.
      وگرنه تتلواصلاهنرمندنیست یه بیماره که چندتا خزول پشت هم سرمیکنه
      مطمئن باشین اینچنین انسانهایی اثرهاشون زودگذره ماندگاروابدی شاعران خودمونن.

  14. سلام چقد این موسیقی بااین که مفهوم اون رونمیفهمم درروح من نفوذ میکنه..کاش باصدای اقاحسام درچشم بادهم میزاشتینش ممنون ازشما

  15. جناب کاظمیان از شما ممنونم من یکی از جوانان خارج از ایران هستم و واقعا این اهنگ من رو به خاطرات بسیار دوری برد. هروقت این اهنگ رو گوش میدم بغض تمام وجودم رو فرا میگیره.
    من علاقه زیادی به ایران معاصر ودوران جنگ جهانی دوم دارم و این اهنگ یکجوری خودش رو در سریال در چشم باد به دل من نشوند. شاید اون زمان من تنها ۱۰ سال داشتم و الان باشنیدن این موسیقی غنی یاد عزیزانی افتادم که در سالیان نچندان دوری از دست دادم. باتشکر علی

  16. سلام
    آقای کاظمیان
    فقط میدونم آخرش میگفت زِ نو زنده شود
    نه ز او زنده شود
    نو رو مثل بختیاری ها تلفظ میکنن
    البته بنده اینجور فکر میکنم

    1. بله درست مى فرمایید، در پارسى درى، پارسى تارجیکى و برخى گویش هاى پارسى ایرانى “نَو” تلفظ مى شود.
      با سپاس از مهربانى دوست گرامى و شریک ساختن این آهنگ زیبا.
      و دیگر اینکه این فلکى در منطقه ما اینگونه خواند مى شود که : “آى افتد به غریبى و به کس بنده شود”. البته نمى دانم شاید در مناطق دیگر “فریب” بکار برده شود. و مى پندارم که “او” نباشد، چرا که به پارسى درى و پارسى تاجیکى “و” که پس از “ى” مى آید به صورت “او” تلفظ مى شود، مگر همچنان “و” نوشته مى شود.

  17. سلام من چند ماهه دارم میگردم ولی هیچ جا نمیتونم این اهنگو با صدای این خانم دانلود کنم‌.خواهش میکنم برای منم بفرستید.

  18. سلام میشه اهنگ مهرنگار رستم رو برام بفرستید واتس آپ شما رو پیدا نکردم پیام بدم لطفا ب جیمیلم ارسال کنید ممنون

    1. بیاد تو سایت گوش کنه . البته اگه توی گوگل کروم روی آهنگ راست کلیک کنید و گزینه Inspect رو بزنین به راحتی میتونین آدرس آهنگ ها و … رو پیدا کنید. آدرس رو کپی کنید و توی برنامه های دانلود منجر مثل IDM کپی کنید. من بنا به دلایلی نمیتونم متاسفانه ایمیل بزنم.

      1. سلام
        ممنون بابت گذاشتن این اهنگ
        خوشحالم پیداش کردم
        فقط اگر امکانش هست برای منم ارسال کنید

    1. با سلام،

      اون سه نقطه وقتی که سایت کامل لود نشده نمایان میشود. بعد نوار نارنجی می آید اما از طریق Inspect گوگل به راحتی کسانی که با کد نویسی CSS آشنایی داشته باشند میتوانند دانلود کنند. از طریق برنامه IDM Download Manager هم میتوانند دانلود کنند.

  19. سلام. من مدتهاست دنبال اهنگ کولابی هستم و الان اونقدر خوشحالم که پیدا کردمش. میشه خواهش کنم اهنگو برام ایمیل کنید؟

      1. سلام
        آقای کاظمیان
        فقط میدونم آخرش میگفت زِ نو زنده شود
        نه ز او زنده شود
        نو رو مثل بختیاری ها تلفظ میکنن
        البته بنده اینجور فکر میکنم

    1. سلام و عرض ادب
      بسیار لذت بردیم از این مقاله و این دو موسیقی
      شاهکار به تمام معنی .
      به عنوان یک افغانستانی واقعا خرسندم از اینکه میبینم زبان پارسی اینچنین دلهای ما سه کشور پارسی گوی رو به هم نزدیک کرده .

      جانت جور ، نانت گرم، آبت سرد باشه برادر .

      یا علی .

    1. ممنون از شما. بسیار زیبا و دلنشین بود ، حسی عجیب توی این آهنگ هست که اونو ازخیلی آهنگ های دیگه متفاوت کرده

    2. سلام خدا قوت
      چطور میتونم اون صدای که با آواز کولابی حسام جان همراهی میکند پیدا کنم

      منتظر پاسخ شما هستم

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا