روزانهموسیقی

پارسا خائف خواننده نوجوان با استعداد

پارسا خائف با آینده ای مبهم

پارسا خائف خواننده نوجوان با استعداد

پارسا خائف از دیگر نوجوانان با استعدادی است که در برنامه تلویزیونی عصر جدید که کپی نمونه آمریکایی Got Talent میباشد شرکت می کند.

اولین اجرای پارسا خائف با اینکه بدون موسیقی بود، حیرت انگیز بود. در واقع او یکی از تمرینات آوازی استاد محمدرضا شجریان با خانم معصومه مهر علی در سال ۱۳۶۳ در دستگاه بیات اصفهان و با شعری از سعدی اجرا کرد و انصافا از معصومه مهر علی در سال ۱۳۶۳ بهتر اجرا کرد. تحریر های بسیار مشکل و بالا و پایین رفتن نت ها در یک تحریر از خصوصیات این اجرای پارسا خائف بود. به اولین اجرای وی نگاه کنید:

 

پارسا خائف در اجراهای بعدی رو به افول نهاد

اگرچه آریا عظیم نژاد معتقد است که پارسا تسلطتش بر روی حنجره اش بیشتر شده است. من فکر میکنم باشگاه مهارت که با حضور ترکاشوند و محمد رضا اصفهانی و چند خواننده دیگر بر روی تکنیک های آوازی پارسا کار کردند، بیشتر خرابکاری کردند و مهارت خود پارسا و اساتیدی که داشته است بیشتر بود به هر حال آنها تصمیم گرفتند که باز یک آهنگ دیگر از شجریان، که در آن آواز مخالف خوانده شود. اثری که سالها پیش توسط استاد حسین علیزاده برای فیلم دلشدگان ساخته شده بود که شجریان آوازش را بدون موسیقی خوانده بود. به اجرای دوم پارسا خائف گوش دهید:

 

در اجرای دوم پارسا خائف تقریبا زیبا اجرا کرد اما در هنگام فرود آمدن در آن بیت حافظ که میگوید بلبلانیم که در موسم گل خاموشیم ، ایراد آوازی داشت که گوش تیز آریا عظیمی نژاد ترجیح داد آن را نشود یا نادیده انگارد. بعد هم یک آهنگ دیگر از شجریان و در آخر آهنگ آیریلیق ترکی را خواند با شانزده دقیقه وقت به مرحله بعد رفت.

در قسمت سوم پارسا به همراه بخار زرد رنگ بر روی صحنه آمد، و ابتدا یک آهنگ از باباطاهر خواند اما نه در مایه دشتی، موسیقی پس زمینه دیگر ردیفی نبود، استفاده از تحریرهای بیش از حد مشکل پارسا در اجرای سوم بود. تحریر ها وقتی بیش از حد شود دیگر از زیبایی آوازی موسیقی سنتی می کاهد. سپس پارسا قطعه ترکی سارگلین را اجرا میکند و از تکه ای از صدای مرحوم شهریار استفاده میکند. در قسمت هایی از قطعه اجرا شده دامن کشان پارسا نفس کم می آورد، دلیلش را نمی دانم ! شاید استنشاق بخار های روی صحنه باشد که استفاده از آنها در موسیقی سنتی معمول نیست. شاید هم به دلیل اینکه خیلی در اوج میخواند در برخی جاها نفس کم می آورد، ذکر این نکته نیز شایان ذکر است که همیشه در اوج یا بالا خواندن هنر و استعداد نیست و خواننده سنتی باید بتواند زیر و بم را با هم بخواند چیزی که من در خواننده ای که او هم به دلیل جهل مردم حذف شد آرمان امیدی، بیشتر ملاحظه کردم.

اجرای سوم پارسا خائف را ببینید:

 

در جمع بندی سه اجرا ، به نظر میرسد اولین اجرا بهترین اجرا بود، دومی در مقام دوم قرار میگیرد و سومی در مقام سوم و گفته سید بشیر حسینی و آریا عظیمی نژاد که ما پیشرفت نسبت به سری قبل خودش را میسنجیم کاملا در مورد پارسا برعکس بود و آنان با همین استدلال گروه نواندیشان را حذف کردند!

پارسا خائف میتواند آینده درخشانی داشته باشد، به شرطی که خودش را با کسی مقایسه نکند و اندازه و قدر خودش را درک کند و پله های پیشرفت را کم کم طی کند.  او باید این حقیقت را بداند که:

شجریان شدن ناممکن است.

 

و شاید هزاران سال بگذرد تا کسی مانند محمد رضا شجریان پای بر عرصه گیتی بذارد. که به قول سعدی:

صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را

تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید

(خطاب به محمد رضا شجریان)

برای درک اعجاب شجریان کافیست این تحریر عجیب و غریب از او را گوش کنید:

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Arasp Kazemian آراسپ کاظمیان (@araspus) on

آراسپ کاظمیان

میان عاشق و معشوق هیچ حائل نیست - تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز (حافظ)
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا