اجتماعیروزانهسیاسیفرهنگی

وزارت اطلاعات بیدار است

توصیه به مردم جهت جلوگیری از اطلاعات هویتی

نفوذ در سیستم بانکی و ارزی کشور و ضربه مهلک وزارت اطلاعات به عاملین آن

سربازان گمنام امام زمان (عج) در استان های، سیستان و بلوچستان، تهران، مازندران، قم، کرمان و اصفهان در اقدامات هوشمندانه و پیچیده اطلاعاتی – عملیاتی همزمان و هماهنگ، ۱۷ نفر از عناصر شبکه نفوذ در سیستم بانکی و ارزی کشور را دستگیر کردند.
این شبکه به بهانه انجام واردات کالا، با اسناد غیرواقعی و جعلی به ثبت سفارش واردات کالا اقدام می کردند و بدون آن که قصد واردات کالا داشته‌باشند، ارزهای دولتی را به مقصد دلخواه خود حواله می کردند و پس از آن، ارزها را به قیمت آزاد فروخته و از مابه التفاوت حاصله سودجویی می کردند.
در نتیجه اقدامات اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان و همکاری ویژه دستگاه قضایی و دادستان این استان ۸۷ شرکت صوری شناسایی و تعداد زیادی اسناد و مهرهای جعلی مربوط به شرکت های داخلی و خارجی نیز کشف و از خروج ۳۰۰ میلیون یورو ارز دولتی، جلوگیری شد.

وزارت اطلاعات به عموم مردم شریف ایران که به هر نحو در شرکت های صوری تحت عنوان مدیرعامل یا سایر عناوین، از سوی دیگران مورد سوءاستفاده قرار گرفته و به نام آن ها ثبت سفارش انجام شده و تعهدات ارزی ایجاد شده است توصیه می‌کند موارد را از طریق تلفن ۱۱۳ به ادارات کل اطلاعات استان خود اطلاع دهند تا با اقدام به موقع از گسترش آثار سوء اقدامات مجرمانه جلوگیری شود.

منبع: وزارت اطلاعات

پیشنهاد نگارنده به مردم شریف ایران: در سایت های اینترنت و فضای مجازی، ابتدا بررسی کنید که:

۱- آیا شرکت مورد نظر نماد اعتماد الکترونیک از وزارت صنعت و معدن دارد یا ندارد.

۲- آیا شرکت مذکور در ساماندهی وزارت ارشاد ثبت شده است یا خیر. (البته در صورت داشتن نماد الکترونیک از قبل باید در ساماندهی ثبت و قابل استعلام باشد)

۳- به هیچ وجه، تحت هیچ عنوانی مانند احراز هویت اطلاعات کارت ملی، گذرنامه و کارت بانکی خود را در اختیار هیچ سازمان خصوصی قرار ندهید. آنها باید اعتماد شما را با ارائه مدارک قابل اثبات در قوه قضاییه جلب کنند نه برعکس! مگر شما در سایتی مثل دیجی کالا کارت ملی آپلود میکنید و خدمات میگیرید ، فقط یک شماره تلفن کفایت میکند. اگر نمیدانید که از اطلاعات کارت ملی شما چه سوء استفاده هایی میتوان کرد میتوانید این سوال را در سایت بنیاد وکلا مطرح کنید.

۴- وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران حامی مردم هستند، از آنها نترسید و موارد مشکوک را سریعا با شماره ۱۱۳ در میان بگذارید. سر نخ بسیاری از کیس های امنیتی و اقتصادی گزارش های مردمی می باشد.
وزارت اطلاعات

۵- ارائه کارتهای مستر کارت و ویزاکارت و حساب بانکی در کشور های خارجی و نقد کردن درآمد ارزی طبق قوانین بانک مرکزی جمهوری اسلامی غیر قانونی است. فریب واژه هایی مثل “دور زدن تحریم ها ” را نخورید، آنها اگر صد هزار دلار ارز آوری داشته باشند ، چند میلیون دلار در یک بازه زمانی ارزبری از کشور دارند بدون داشتن مجوزی از بانک مرکزی. مراتب را با ستاد خبری بانک مرکزی در میان بگذارید.

۶- فریب دامنه ها را نخورید و اسم شرکت ها را در سایت روزنامه رسمی اداره ثبت اسناد چک کنید. اگر چیزی که در اساسنامه آمده با فعالیت آنها مغایرت داشت، اعتماد نکنید و مراتب را به مرکز فوریت های پلیس فتا گزارش دهید.

۷- یکی از شگردهای شرکت های کلاهبردار دست پیش گرفتن و شکایت کردن از شما برای ترساندن شماست، ممکن است ده ها شکایت درست یا نادرست از شما بکنند تا شما بترسید و از موضع خود کوتاه بیایید. توکلتان به خداوند باشد و به مراجع قانونی و حقوقی کشور احترام بگذارید، در نهایت در ادامه دادگاه ها ورق به گونه ای بر خواهد گشت که انتظارش را ندارید. بسیاری از مردم که مالباخته انواع مختلف کلاهبرداری در اینترنت میشوند، گمان میکنند که خودشان هم مرتکب جرمی شده اند در حالی که اصلا اینطور نیست. اگر دیدید طرف مقابل از شما شکایت کرده است تمامی مراتب را به مراجع متفاوت مانند وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و بانک مرکزی و سازمان تعزیرات حکومتی و سجام  (سامانه جامع اطلاعات مردمی)  اطلاع دهید. آنها ماده قانونی هایی که خودشان میدانند به صورت لایحه به دادگاه شما میفرستند و ورق بر میگردد و ممکن از در مواردی به دستگیری و زندانی بلند مدت فردی که از شما شکایت کرده هم ختم شود و این هیچ ارتباطی به شما ندارد. امنیت ملی کشور برای وزارت اطلاعات و …. بسیار اهمیت دارد.

۸- رنک و  رتبه در سایت الکسا، یا رپورتاژ آگهی های مختلف در سایت های خبرگزاری ملاک اعتماد به یک سایت نیست.

۹ – برخی اوقات سایت ها برای قانونی جلوه دادن کار اصلی خود کارهای جانبی در سایت های خود انجام میدهند، مثلا برپایی کلاس های آموزشی یا فروش صنایع دستی یا …، هوشیار باشید، اینها اصطلاحا چتر پوششی برای مخفی کردن فعالیت غیر قانونی آنهاست.

۱۰- گاهی اوقات مدام دامنه خود را عوض میکنند. مثلا از domain.com به domain.ir و یا similardomain.cards می پرند درست مثل روباهی که از سوراخی به سوراخی دیگر پنهان میشود. هشیار باشید و فریب دامنه سایت ها و رنک و رتبه آنها را در سایت های خارجی را نخورید.

امیدوارم این ده مورد کمکی به مردم کند تا جلوی فعالیت های غیر قانونی را در فضای مجازی بگیرند.

آراسپ کاظمیان

 

آراسپ کاظمیان

میان عاشق و معشوق هیچ حائل نیست - تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز (حافظ)
دکمه بازگشت به بالا