فلسفه و عرفان

آیا علیرضا پناهیان نمونه جهل مقدس است؟

alireza-panahian

نظر علیرضا پناهیان درمورد فلسفه و علامه طباطبایی و امام خمینی

 

جناب آقای علیرضا پناهیان از روحانیان متصل به حکومت می باشد که سخنانی در خصوص حضرت علامه طباطبایی و امام خمینی در باب فلسفه و ارتباط آن با ولایت مطلقه فقیه نظراتی را عنوان کرده اند که بنده به عنوان دانشجوی فلسفه و حکمت بر خود لازم میدانم توضیحاتی را ارائه کنم.

قیاس مع الفارق امام خمینی و علامه طباطبایی

ابتدا به سخنرانی ایشان در مورد حضرت علامه با دقت گوش فرا دهید. نکته: نوشته های قبل و بعد از کلیپ کار بنده نبوده و چون از سایت یوتیوب کپی شده است، در کلیپ اصلی موجود است و بنده هیچ نظری در خصوص تایید یا تکذیب آن متون ندارم. 

بله ما هم میگوییم، امام کجا علامه طباطبایی کجا؟

منتهی ما در این خصوص عرفان و فلسفه علامه طباطبایی را برتر از امام خمینی می دانیم. اگرچه امام خمینی نیز فلسفه دان بودند و از سخنانشان چنین بر می اید که دستی هم در عرفان داشته اند که مخصوصا عرفان خویش را آشکار نمیکردند. اما به هر حال علمای اسلام، در علوم مختلف باید قیاس شوند، امام خمینی شریعت و فقه و اصولش به فلسفه اش می چربید. در حالی علامه طباطبایی که که بهترین و بزگترین و باارزش ترین تفسیر از قرآن را که تفسیر المیزان و تفسیر قرآن به قرآن است نگاشته است، بیشتر یک فیلسوف است تا فقیه به گفته حضرت استاد دکتر دینانی وقتی به او گفتند که چرا رساله ای نمینویسید گفته است که به اندازه کفایت رساله میباشد.

خط کش کیست؟ 

ایشان میفرمایند که خط کش نزد ما هست. امام و رهبری !  بنده میفرمایم : خیر! آقای محترم اگر منظور شما از خط کش احتمالا میزان است که با آن سره و ناسره را تشخیص میدهیم. اول نص صریح قرآن مجید است و پس از آن ائمه اطهار به عنوان انسان کامل و معصوم!  خط کش علی ابن ابی طالب است. خط کش حسین ابن علی است.  نه امام خمینی و مقام معظم رهبری! چون هیچکدام از این دو مدعی عصمت نبوده اند و شما با این سخنان جاهلانه و سخیف هم به امام ضربه میزنید و هم به رهبری ضربه میزنید.

چرا میگویید قدر علامه طباطبایی را میدانید و به سخن شهید مرتضی مطهری اشاره میکنید در خصوص تفسیر المیزان؟  گویی یک تابویی این وسط هست که شما از آن می هراسید.  آیا میدانید که همان شهید مطهری مخالف سرسخت نظریه ولایت مطلقه فقیه بود؟ منبع: مطهری، مرتضی. آیندهٔ انقلاب اسلامی ایران. صدرا. صص. ۲۵۶ و ۲۵۷. و یکی از بهترین شاگردان علامه طباطبایی بود و به گفته دکتر دینانی بخاطر مسائل سیاسی امام خمینی در تشکیل دولت اسلامی در زمان انقلاب دو به شک بود که طرف علامه باشد یا طرف امام خمینی ، چون به هر دو بی نهایت علاقه داشت و در نهایت وارد سیاست شد و به شهادت رسید.

میفرمایید که حضرت علامه طباطبایی در تحلیل انقلاب جا مانند از حضرت امام 

اصلا جناب علامه طباطبایی انقلاب اسلامی را قبول نداشت که بخواهد از امام خمینی جا بماند یا نماند ! یک جمله جمله معروف از علامه طباطبایی هست که میفرمایند این انقلاب یک شهید بیشتر نداشت و آن اسلام بود.  حال شما که ممر درآمدتان از حکومت و انقلاب و است سیاست درس میدهید میخواهید قبول نداشته باشید. آیا سیستم امروز ما بعد از چهل سال که میفرمایید پویا است و روز به روز نو میشود، اسلامی است؟ کجای این مملکت اسلام اجرا میشود؟ چقدر مراجع تقلید فریاد میکشند که سیستم بانکی ما ربا و نزول است و حرام محض است و اینقدر کلاه شرعی سر مردم نگذارید. آیا انقلاب را صادر کردید یا بدتر با تحریم های مختلف ایزوله شد کشور؟  آیا این ثمره انقلاب پویایی است که علامه نتوانسته بود تحلیل کند که امروز مورخه ۳ اسفد آقای قالیباف که فسادهای مختلفی از وی ثبت شده است توسط دموکراسی که در ویدئوی بعدی به می پردازیم، رای آورده است یا خواسته اند که این فرد رای بیاورد؟

و دومین جمله این بود که پس از شهادت آقای مطهری از علامه که در حال گریستن بود پرسیدند شما برای ادامه این نهضت یعنی انقلاب چه راهکارهایی پیشنهاد میکنید، فرمودند: ما دل به این حرف ها نمی دهیم.   اتفاقا بر خلاف شما بنده معتقدم که همان علامه طباطبایی بود که تحلیل درستی از انقلاب داشت و خود امام خمینی هم بعدها به گونه ای به این تحلیل رسید که گفت: در جهنم برخی از اهل جهنم از بوی گند و متعفن شما روحانیون در عذابند و بار دیگر فرموندند ، بترسید از روزی که این زاغه نشینان که شما را روی کار آورده اند به باطن و ذات شما پی ببرند و آنوقت انقلابی رخ خواهد داد که فاتحه همه ما را می خوانند. آیای امام این حرفها را زده اند یا نزده اند؟ فیلم هایش موجود است. هر معلولی را علتی باید باشد، معلول چه بوده است که علتش این سخنان امام خمینی در دوران حیات ایشان بوده است.

ویدئوی دوم دموکراسی

 

بنده به عنوان یک دانشجوی فلسفه افتخار میکنم به این سخن علامه طباطبایی. شما که دم از دموکراسی میزنید در واقع دارید ته سفره بشقاب غربی ها را میخورید. بزرگترین فلاسفه در دنیا مخالف دموکراسی است و سقراط حکیم که ابوالفلاسفه بود شهید دموکراسی بود، کاملا به صورت دموکراتیک در دادگاه با اکثریت رای مجلس سنا به گمراه کردن جوانان آتن از خدایگان یونان و روم به خدای یکتا متهم شد و محکوم به نوشیدن جام زهر گشت و کشته شد، و پس از آن افلاطون فرمود دموکراسی حکومت خران بر عاقلان است. فیلسوفان بعدی از ارسطو گرفته تا فیلسوفان اسلامی و فیلسوفان غربی از جمله نیچه، مارتین هایدگر ، آرتور شوپنهاور، رنه دکارت، کانت و هانری کوربن تمامی با دموکراسی مخالف بودند.

اگر شمای روحانی به دموکراسی اعتقاد دارید، اصلا شیعه نمیتوانید باشید! باید به بیعت خلفایی که بعد از وفات پیامبر ابوبر و عمر و عثمان را انتخاب کردند احترام بگذارید. چون آن هم نوعی دموکراسی بود. و ضمنا شمای روحانی قرآن نخوانده اید؟  چقدر در آیات قرآن عموم مردم با این واژگان خطاب شده اند که : اکثرهم جاهلون ! اکثرهم لایعلمون ، اکثرهم لایعقلون ، اکثرهم لایشعرون !!!!!  پس در کفه دموکراسی همیشه جهل عوام به عقل عقلا میچربد.

درود بر روح بزرگ علامه طباطبایی که با دموکراسی مخالف بود. من هم افلاطونی هستم و با دموکراسی مخالفم.

اما شما مشکل دیگری دارید که نمیتوانید بگویید. میترسید از گفتن آن و آن نفوذ فلسفه صدرایی در زمان حیات امام خمینی بود، آیا قبول دارید که در نامه امام به گورباچوف به او گفت عقلای خود را بفرستید تا بیاییند و کتاب اسفار را بخوانند و ببینند که حقیقت چیزی جدای از ماده است؟ آیا منکر میشوید که امام گفت پس از قرآن اسفار اربعه بزرگترین و باارزش ترین کتابی بوده که خوانده؟  آیا منکر میشوید که امام خمینی فرموندن: ملاصدرا و ما ادراک ما ملاصدرا ؟  آیا منکر میشوید که امام خمینی فرمودند : ملاصدرا فخر عالم تشیع است؟  اگر منکر میشوید مدارک بیارم.

کسانی دیگر که همفکران شما هستند مانند حسن عباسی  که فقط فریاد میکشد میگوید که بگویید فلسفه صدرایی چه دست آوردی در اقتصاد داشته است، چه دست آوردی در سیاست داشته است! چه دست آوردی در انقلاب داشته است ! این سطح شعور آن آدم است که مدتی هم در حبس در زندان به سر بردند اخیرا.

و افراد دیگر مخالف فلسفه ملاصدرا مانند ابراهیم فیاض، که آشکارا میگوید فلسفه ملاصدرا و ملاهادی سبزواری و حافظ و مولانا بچه بازی است. البته به خاطر به این نوع ادبیاتش من اصلا ابراهیم فیاض را داخل آدم حساب نمیکنم که بخواهم جوابی به او دهم. دانشگاه های امروز ایران در دست شما و این همفکران شماست.

و اما انتظار ما از فلسفه

به حسن عباسی که فقط فریاد میکشد و اگر واژه لیبرالیسم را از او بگیریم زبانش الکن میشود، که دنبال نمودهای فلسفه صدرایی در اقتصاد و سیاست و انقلاب و بسته های تولید ملی و ……… دارد، باید عرض کنم که مثل این میماند که کسی که ریاضی محض میخواند و دائم با اعداد سر و کار دارد بگوییم این حل فرمول ها چه دردی از بشریت دوا میکند. پاسخ: هیچ   به خودی خود هیچ ! اما چون علم بنیادی است در علوم دیگر مانند فیزیک و شیمی و …. استفاده میشود.

فلسفه هم علم بینادی است، آن شخص ابله و کودن است که انتظار بسته اقتصادی از ملاصدرا دارد.

و اینک پاسخ حضرت علامه طباطبایی به این افراد:

آیا به راستی ، آنان که می دانند با آنان که نمی دانند برابرند؟!

هَلْ‌ یَسْتَوِی‌ الَّذِینَ‌ یَعْلَمُونَ‌ وَ الَّذِینَ‌ لاَ یَعْلَمُونَ‌

آیه ۹ سوره الزمر

این آیه درباره امیرالمؤمنین على علیه‌السلام نازل شده است.

عروه بن الزبیر گوید: یکى از تابعین از انس بن مالک نقل نماید که گفت: این آیه درباره على علیه‌السلام نازل شده است و من هنگام مغرب بود که نزد وى آمدم دیدم مشغول نماز است و به همان حالت می‌بود تا این که فجر صادق طلوع نمود سپس تجدید وضوء کرد و به طرف مسجد رفت و با مردم نماز صبح را اداء نمود و به تعقیب نماز صبح ادامه داد تا آفتاب طالع گردید سپس به قضاوت و رسیدن به امور و کارهاى مردم پرداخت تا این که ظهر شد.

آنوقت یک آخوند حکومتی به ما میگوید خط کش چیست و کیست !

آراسپ کاظمیان

میان عاشق و معشوق هیچ حائل نیست - تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز (حافظ)

‫۲۱ دیدگاه ها

  1. سلام علیکم آقای کاظمیان طاعات و عباداتتون مقبول انشاءالله تعالی .
    آنچه بنده به آن رسیدم این است که شما معتقد افتراق دین از سیاست هستید . لهذا نتیجه این معیت آنچه شد که مخالفش هستید درسته ؟

    1. سلام و عرض ادب
      نه من نمیدونم شما چطور به این نتیجه رسیده اید. مگر آنکه تعریف شما از دین و سیاست متفاوت باشد. بنده مخالف دموکراسی هستم، و از مفاهیم قرآنی هم میشه به همین موضع رسید، اما آنچه جدایی دین از سیاست و …. مطرح است در حوزه حکومت است. شما لطفا سوره ابراهیم را مطالعه بفرمایید. اونجا آمده که حکومت زمین و آسمان از آن خداوند است و خداوند به کسانی که لایق هستند به امانت میدهند. سیاستی که توام با دین است سیاست انسان کامل که ائمه اطهار هستند میباشد و دموکراسی و نظر مردم در آن هیچ نقشی ندارد. این به این معنی نیست که ما الان طرفدار سکولاریزم باشیم یا طرفدار جدایی دین از سیاست باشیم. مساله ای که داریم این است که مردم و عوام نمیتوانند و صلاحیت این را ندارند که ولی خدا که حکومت الهی بر امت اسلامی دارند را با کاغذ رای انتخاب کنند. این حکومت باید از طریق خود خداوند به ولی که انسان کامل است تفویض شود و در غیر این صورت حکومت از نظر من اسلامی نیست.

      1. ببینید افراد مستثنایی مانند پیامبران و ائمه اطهار که مشخص است . اما مسأله ای که حائز اهمیت است اولی الامر بعد از پیامبر است . که منظور از اینها چه کسی است ، این را از حول آیات دیگر قرآن مانند جریان حضر و موسی ( ع ) میتوان برداشت کرد ، که در مرحله اول معصومین و در مرحله دوم تالی تلو آنها، زیرا معصومیت امریست اعم از مصون بودن از گناه .و اما اینکه حکومت خاصه همان پیامبران و اهل بیت هستند مسلم است ، که انکار آن کار یک انسان عاقل نیست ، اما آنچه مسلم تر از این است ، حکومت عامه است ، که قبل از بیانش نکته ای را عرض می کنم ،ممکن است کسی بگوید حکومت غیر از خاصه بدعت است ، که جوابش روشن است که در حکومت عامه هیچ گونه بدعتی ایجاد نمی شود و اسلام همان طور که پیامبر صل الله علیه و اله وصلم آورده است می باشد ، و طبیعی است بعد از نواب اربعه بر مجتهدین حال هر زمان لازم است از قوانین اسلام حمایت کند و واگذاری آن را به معصوم کار درستی نیست تا زمانی که وظیفه مشخص باشد .حالا حکومت عامه روشن تر و مسلم تر از خاصه است ، زیرا خود ماها در طول زندگی خود نیاز به سرپرست داریم و لو یک شخص کافر باشد ، بدیهی است که قانون احترام دارد حتی قوانین کفار و الا سنگ رو سنگ بند نیاید . این مسئله در زمان خود پیامبر هم رعایت می شد هر چند معصوم هم بود اما غیر معصوم جانشین می شد تا برگشت آن حضرت . بنا بر این مسئله حکومت اولاً بدعتی نیست و ثانیاً جنبه همان سرپرست را دارد و ولایت مطلق و مقید هم نظرشخصی اشخاص ایجادش کرده نه اینکه به نص قرآن و احادیث باشد که آن هم امر طبیعی است همانطور که ما برای پدر خود در امور دنیایی جان می سپاریم (اشاره به ولایت مطلق ) و گاهی هم احترام آن را مقید به یک سری امور دیگر می کنیم .
        به نظر بنده هر جا یقین بود شک هم در کنارش جا انداخت ، تا معنای آزمایش انسان ها در مدلول خود اطلاق شود و انسان ها غربال شوند .
        و الا چرا اول اطاعت خداوند بعد پیامبر بعد اولی الامر ترتیب دوازده معصوم ولایه الهی خضر و نواب اربعه . در این ترتیب اسراریست .
        والعاقبه للمتقین .

        1. نحوه تفکر فلاسفه با فقه و اصولی ها، و یا اشاعره و معتزله کمی متفاوت است. بنده پیام شما را دریافت و درک کردم. با قسمت هایی از پیام شما کاملا موافقم و با قسمت هایی کاملا مخالف. اما چون نمیخوانم جنبه علمی و فلسفی سایت من تحت و االشعاع قرار بگیرد، اجازه میخواهم که در مواردی که فرمودید سکوت اختیار کنم.

  2. سلام برادر عزیز
    مطالب تان جالب بود البته بنده سطح سواد فلسفی شما را ندارم و بلد هم نیستم،فقط یه موضوع اینکه آیت الله قاضی استاد علامه طباطبایی بودند و بنده خیلی به ایشان ارادت دارم و در جایی خواندم که ایشان نظر مثبتی به انقلاب امام داشتند و حتی انقلاب ایشان را هم پیش بینی و قبول داشتند.در این مورد توضیحاتی بفرمایید ممنون میشوم

    1. سلام دوست عزیز،
      در حوزه فلسفه چیزی که ما از استادانمان جناب آقای دکتر ابراهیمی دینانی و دکتر مصطفی محقق داماد شنیدیم دیگر بعد از ملاصدرا هیچ فیلسوفی به آن بزرگی نیامد. تنها دو نفر بعد از وی هستند که میتوانند به عنوان جانشینان ملاصدرا و نه خود ملاصدرا از آنان نام برد، اول حضرت علامه طباطبایی و دوم حاج ملاهادی سبزواری.
      ضمن اینکه خود امام خمینی هم ارادت عجیب و غریبی به ملاصدرا داشت و او را فخر شیعه میدانست و در نامه ای که به گورباچوف نوشت گفت عقلاتون رو بیارید کتاب اسفار را بخوانند تا بدانند حقیقت چیزی جدای ماده است. خود امام خمینی هم در حدی بزرگ بوده که اسفار اربعه رو تدریس میکرده. اما قصه سیاست و قدرت قصه دیگری است که من الان نمیتونم بهش بپردازم و همه چیز را بگویم. چرا؟ چون آزادی بیان ندارم حتی اگر عناد نداشته باشم.
      فقط ذهن شما رو میتوانم به چیزهایی سوق دهم . از خود بپرسید آیا تشکیل حکومت اسلامی و حفظ نظام اسلامی اوجب واجبات است یا اجرای احکام اسلامی؟
      پاسخ به این سوال بالا ذهن شما را به این میبرد که چرا مولا علی ۲۵ سال از حق خود کناره گرفت و شمشیر برای حکومت نکشید در حالی که میتوانست. هم از موقعیتش برخوردار بود و هم قدرتش را داشت. و اینکه چرا امام حسن با معاویه صلح کرد؟ و چرا امام هشتم نائب و ولیعهد حکومت جور و ستم عباسی شد. آیا به دست گرفتن حکومت ارجح است یا اجرای اسلام؟
      و سوال دوم همان چیزی که سید جمال اسد آبادی گفت امروز بیشتر نمایان است. در غرب ملسمان ندیدم ولی اسلام را دیدم و در شرق ملسمان بسیار دیدم ولی اسلامی ندیدم. حال امروز مسائل اسلامی مثل بانکداری اسلامی را شما در بانک های کردیت زوریخ سوئیس میبینید یا در بانکهای ایرانی که با کلاه شرعی های مضاربه و چه و چه درصد های نجومی گرفتند و مملکت الان این وضع را دارد. آیا بدبخت و گدا و بیچاره و گورخواب و مفلس در کشورهای اروپایی میبینید یا در ایران؟ آنها مسلمان نیستند ولی قوانین اسلام را اجرا میکنند. آیا حقوق شهروندی را در آنجا میبینید یا در اینجا.
      پاسخ به این سوالات خودش به ذهن شما کمک میکند.

  3. سلام
    شما گفتید اصلا جناب علامه طباطبایی انقلاب اسلامی را قبول نداشت، یک جستجوی ساده در اینترنت بفرمایید.
    فرمودید که ممر درآمد آقای پناهیان از حکومت است، سندتان را ارائه بفرمایید.
    آقای عباسی، مرد بزرگی هستند. کسانی که توان مناظره با ایشان را ندارد، ایشان را به این که فریاد می کشد، توصیف می نمایند. ایشان فریاد هم می کشد، اما بسیار فرد عاقل و با انصافی هستند.

    1. علیک سلام،
      در مورد علامه طبابایی من نیاز به سرچ ندارم که صدای ضبط شده حضرت علامه را دارم پس از شهادت مرتضی مطهری و حملات تند ایشان به نهضت انقلاب اسلامی و اینکه در پایان که مصاحبه کننده میپرسد شما چه راهی را برای این ادامه این نهضت پیشنهاد میدهید با لهجه شیرین ترکی فقط یک جمله میگوید : ما خیلی دل به این حرفها نَمیدَهیییم. شاید تو یوتیوب پیداشت کنید. اگر جویای حقیقتید.
      در مورد پناهیان روحانیان مطرح در کشور دو دسته هستند روحانی های منتقد حکومت و روحانیان مدح گوی حکومت، ای کاش ایشان ممر درآمدشان حکومت بود، الان که خیلی بحث خانه ۳۰ میلیاردی ایشان در سعادت آباد مطرح شده است که میگوید به او هدیه داده اند. اگر هدیه دادند چرا؟ و چه کسی حاضر است به یک روحانی این چنین هدیه سی میلیاردی بدهد، چه منفعت سیاسی از قبل این هدیه برده است و هزار سوال دیگر اما این قسمت در روزنامه همشری مورخ ۲۱ شهریور چاپ شده است:

      در ابتدای امر عدالتخواهانی همچون وحید اشتری در توئیتر نقدهای مطرح شده درباره پناهیان را بازنشر دادند. اشتری یکی از چهره‌های شاخص این جریان با بازنشر مطلبی یادآوری کرد که اظهارات پناهیان نقد مطالبه‌گری و کمک به رشد چهره‌هایی همچون شریعتی است.

      این اظهارات از آن جهت مطرح شد که پناهیان پیش از این تندترین نقدها را به شریعتی استاندار خوزستان کرده و در سخنرانی با قید عنوان بی‌کفایتی برای وی گفته بود که باید استاندار را به گاری بست. علاوه بر این اشتری بعد از اظهارات پناهیان درباره شیوه زندگی‌اش و این که خانه‌اش را با کمک دوستان خریده و زندگی‌اش نیز با هدایای دوستان می‌گذرد نوشت: «حساسیت معروف‌ترین منبری‌ها و مداح‌ها روی این هدایا به شدت پایین آمده و ارتباطات عجیبی پیدا کرده‌اند. طرفداران متعصب‌شان هم هرگونه نقد این‌چنینی را یحتمل بر نمی‌تابند ولی در امر به معروف و نهی از منکر نباید تعارف کرد.»

      اشتری همچنین در مطالب دیگری در صفحه توتیتر خود هیئت میثاق که محل سخنرانی پناهیان است را به شدت نقد کرد و اظهارات او درباره دوستان را با اظهاراتی از همین جنس که از اکبر طبری و شهرام جزایری نقل شده بود، مقایسه کرد. نقد به اظهارات پناهیان درباره عدالتخواهی منحصر به عدالتخواهان نبود. بخش دیگری از جریان اصولگرا هم از اظهارات پناهیان درباره عدالتخواهی انتقاد کردند.

      اما در مورد حسن عباسی، بگذارید بگذارید فعلا بد از آزادی زودهنگام از زندان اگر دوباره عربده کشید و به ارتش و نیروهای مسلح این مرز و بوم تاخت بیایید اینجا بگذارید. مساله این است که کسی ایشان را داخل آدم حساب نمیکند که با او مناظره کند، نه اینکه توان مناظره نداشته باشد. طبق مطالبی که افرادی با تحصیلات عالیه در رشته علوم سیاسی مطرح کرده اند، اینکه کسی که دکترا ندارد و به دروغ لقب دکتر را یدک میکشد، چنان با عربده کشی و فحاشی نفاق در میان جوانان ایجاد میکند که از دشمنان ایران که برای فروپاشی نظام پشت به پشت هم داده اند مضرتر و خطرناک تر است. به عبارت دیگر حسن عباسی عاقل شما، ناخواسته به جریان فروپاشی انقلاب اسلامی کمک میکند، چون مردم وقتی این مناظره ها و عربده کشی ها در دانشگاه ها را می بینند، واقعا این چنین انسان هایی طرفدار جمهوری اسلامی هستند؟ بنابراین زندان برای این فرد بسیار جای بهتری است و صدمه کمتری به بدنه نظام می زند.

  4. با سلام. سوالی داشتم. فرمودید اگر طرفدار دموکراسی باشیم شیعه نمی توانیم باشیم. مگر امام علی به عنوان فرد معصوم که خودتون فرمودید به دموکراسی عمل نکرد؟ در خلیفه شدن امام علی بیش از همه ی خلفای دیگر ما دموکراسی را می بینیم.

    1. خب خودتون جواب خودتون رو دادین! یعنی خلافت امام علی رو به عنوان خلیفه چهارم که کاملا دموکراتیک بود قبول دارید. پس اون رو امام اول که یک انتخاب الهی هست نمیدونین و داستان برگزیده شدنش رو به عنوان خلیفه چهارم توسط مردم قرار دارید. پس شما هم شیعه نیستید. امام علی دموکراسی رو گردن گرفت ! با اکراه ! وگرنه از طرف خدا اولین خلیقه مسلمین به جای ابوبکر بود ولی مردم طبق همین دموکراسی با ابوبکر بیعت کردند.

      1. یعنی می فرمایید امام علی هم به دموکراسی اعتقاد نداشتن. پس چرا از سخنان و رفتارشون موقع پذیرش حکومت چنین برداشتی نمیشه؟ چرا علیه حکومت وقت موضع دشمنی نگرفتن و حتی جاهایی کمک و مشاوره می دادن؟

        1. نخیر به دموکراسی اعتقاد نداشتند. هیچ امامی به دموکراسی اعتقاد نمیتونه داشته باشه. شما سوره ابراهیم رو بخونید تا بدونید که امامت و ولایت یک چیز الهی هست نه چیزی که با رای مردم انتخاب بشه.
          گمان میکنم شما دموکراسی رو با آزادی بیان اشتباه گرفتین. در خصوص آزادی بیان همانطور که شهید مطهری به صورت تلویحی گفتند حکومت حضرت علی یک نمونه کامل از حکومت لیبرالیسم (آزادی مردم) بود حالا شما یک ویدئو از حسن عباسی ببینید ، ببینید چه فحش هایی به لیبرالیسم میده این نحله لیبرال دموکرات هم یک چیز دیگه هست که از لیبرالیسم مشتق شده.
          اما در حکومت اسلامی ولی ، یعنی ولایت و امامت یک چیز الهی هست . تمام.

    2. با سلام خدمت شما آقای کاظمیان
      آقای کاظمیان شما که می گویید این مخالفت با فلسفه همه از جایی دیکته شده است منظورتان کجاست.ایا منظور شما از جانب سید علی خامنه ای است. اگر چنین است مگر ندیده آید ایشان می گوید که مجمع حکمت اسلام مانند شجره طیبه است مگر ندیده آید که ایشان می گویند باید فلسفه اسلامی را به جهان معرفی کرد مگر ندیده آید که ایشان می گوید فلسفه فقه اکبر است مگر ندیده آید که ایشان می گویید مثنوی اصول اصول اصول دین است. اگر ندیده آید بگویید آدرس بدهم
      مشکل اساسی این آقایان این نیست که از جایی به آنها دیکته می شود مشکل این است که اینها حتی به سخنان خط کش خودشان هم توجه نمی کنند .

      1. سلام،
        امان از سواد و مطالعه کم و ادعای بالا! آقای خامنه ای خودش هم حجره ی آقای دکتر دینانی (استاد بنده) در کلاس های فلسفه که استادشان آقای خمینی و آقای طبابایی بودند بوده است ! دوما ایشون هر مقامی که در این کشور داشته باشند حرفشون برای من سند نیست که می گویید مگر ندیده ام فلان و فلان ، تنها قرآن ، حدیث معتبر و عقل شریف برای من حجیت دارد و نه حرف هیچ احد الناس دیگری. به سخنان همین آقای پناهیان گوش دهید که چه میگوید، برای رفرنس میتونید به یوتیوب مراجعه کنید نظر ابراهیم فیاض جامعه شناس رو در باره ملاصدرا و فحاشی های رکیکش به ملاصدرا را ببینید و گوش کنید، حسن عباسی و فلسفه ملاصدرا را گوش کنید و بعد بیاید اینجا کامنت بذارید. همین ها کسانی هستند که اگر دز زمان حیات امام خمینی این مردم ریز ریزشان میکردند. در ضمن خط کش که در جمله آخر گفتید باز برای من عقل و قرآن است.

  5. سلام.
    متنتان را خواندم. این آخوند نمونه کامل “الذین حمل التوراه و لم یحملوها” هستند. ظاهرا متخصص دینی هستند ولی واقعا درک درستی از دین ندارند. مطالعه دارند ولی درک ندارند. رهایشان کنید تا حرافی کنند و نامه اعمال ننگین خود را سنگینتر و سیاه تر کنند. سالهاست که قرائت تعفن آوری از دین دارند و کسی نیست که بر دهان این یاوه گو بکوبد که ایجاد دین گریزی در جوانان بس است.
    به قول خود حضرت علامه:
    بهل گر بگیرندبیکارها (بهل گر بگیرند خرده مردارها)

    1. با عرض سلام،
      مطلاعات افرادی مانند پناهیان هم مطالعاتی استراتژی شده و دیکته شده است. اینها یک تیم هستند، اگر به فرایند ملاصدرا ستیزی بعد از وفات آیت الله خمینی در سال ۶۸ نگاهی بیاندازید متوجه خواهید شد که قبل از آن کسی جرات زدن این حرفها را نداشت. در یوتیوب سرچ کنید، سخنان حسن عباسی ، رائفی پور، ابراهیم فیاض، اذغدی و …. در مورد ملاصدرا چیست. همه گویی از جایی ساماندهی میشود. اگر دقت کنید در اواخر عمر، آیت الله خمینی ملاصدرا را فخر شیعه نامید و برترین کتابی که بعد از اسفار خوانده است اسفار اربعه است، در نامه به گورباچوف عقلای شوروی کومونیسم را به ایران دعوت کرد تا بیایند و کتاب اسفار را بخوانند تا بدانند که حقیقت چیزی جدای از ماده است. امروز اما بی رحمانه بر ملاصدرا و مخصوصا وحدت وجود می تازند، کاملا مانند یک سندیکا هماهنگ عمل میکنند. چرا؟ آیا حکومت امروز دولتهایی که می آیند و میروند به نظر شما شبیه سیستم کومونیستی نیست. مسکن مهر، یارانه، و ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا