روزانهفلسفه و عرفان

جایگاه منافقان در جهنم

اختلاط حق و باطل بدتر از خود باطل است

من تا کنون گمان میکردم که دروغ پست ترین صفت رذیله انسانی است و استدلالم این بود که کسی که دروغ میگوید ، خودش میداند که حقیقت چیز دیگری می باشد و خود می داند که خلاف واقع سخن می گوید (بنا به منافع و یا مصالح شخصی) و کسی که در وجود خود دوگانگی داشته باشد و ظاهر و باطنش یکی نباشد، اما مدتی است که فهمیده ام که نفاق بدترین صفت رذیله انسانی است زیرا هم دروغ را در دل خود دارد و هم چندین صفت کثیف دیگر.

جایگاه منافق در جهنم

طبق آیه ۱۴۵ سوره نساء، منافقان در پایین‌ترین نقطه و قعر جهنم (دَرَک اَسفَل) قرار دارند: «إِنَّ الْمُنافِقینَ فِی الدَّرْک الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ». این آیه به صورت صریح و روشن مسیر و سرانجام منافقان را بیان می‌کند.

و نشان می‌دهد در نظر قرآن و اسلام، نفاق از انواع کفر شدیدتر است و منافقان دورترین مخلوقان به خدایند و از آن جا که مراتب نفاق به تعداد منافقان است، هر یک از آن‌ها به حسب عناد و سیرت خود در مرتبه‌ای از درکات جهنم (در مقابل درجات بهشت)  قرار می‌گیرند و هیچ کمکی مانند شفاعت، تخفیف یا تأخیر در عقوبت، به آن‌ها نمی‌شود.

مگر کسانی که طبق آیه ۱۴۶ سوره نساء («إِلَّا الَّذِینَ تابُوا وَ أَصْلَحُوا وَ اعْتَصَمُوا بِاللَّهِ…..»)، از نفاق توبه و عقیده و رفتارشان را اصلاح کنند، به خدا تمسک بجویند و در دینداری خالص و بدون ریا باشند که در این صورت جزو مؤمنان خواهند بود.

آراسپ کاظمیان

میان عاشق و معشوق هیچ حائل نیست - تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز (حافظ)
دکمه بازگشت به بالا